Valjastusoppia ja ajo-opetusta

Tällä välin kun Wallulla (ja Elmerillä) vielä treenataan ohjasajoa, niin on hyvä kouluttaa vähän itseään tuon ajamisen saloihin :D

Lauantain ohjelmassa oli siis MW hevospalveluiden ohjattua ajo-opetusta. Tällä hetkellä en omista kuin yhden ravisilan ja yhdet rintavaljaat ja siitä syystä halusin oppia myös ravivaljastuksen. 

Ravivaljastushan on kehitetty ravikisoja varten eli hyvin kevyitä kärryjä varten. Koppakärryjen kanssa ravivaljastuksella tuntuu olevan kuitenkin pari ongelmakohtaa. Ensinnäkin siinä on vaikea saada hevonen vetämään rintaremmillä, jolloin hevonen vetää kärryä selällään. Ja toiseksi mäkivyötä kun ei ole niin silan pitää pysyä tiukasti paikallaan, joten sila laitetaan melko kireälle. Kärryjen aisat tulisi asemoida sille kohtaa hevosen kylkiä missä ne kärryt tuntuvat kevyimmiltä käteen. Aisojen ei tulisi painaa alaspäin eli niin että sila painaisi selkää, eikä varsinkaan niin että aisat nousisivat kuskin painosta ylöspäin niin että mahavyö painaisi hevosta vatsapuolelta. Aisat pitäisi siis saada kevyeesen kohtaan ja samalla rintaremmin vetolinjan tulisi olla oikeassa kulmassa. Lyhyt rintaremmihän kiinnitetään silaan kiinni ja aisat tulevat sen yläpuolelle, joten veto ei mitenkään onnistu pelkästään rintaremmillä vaan hevonen vetää kärryjä myös selällään tai pelkästään selällään. Pitkän rintaremmin kanssa voi vetolinjaa vähän sihdata sillä että aloittaa remmin kieputuksen aisaan kiinni kauempaa, jolloin kulmaa voidaan saada laskevaksi kulmaksi. Kaikkein parasta kuitenkin olisi jos koppakärryjen alalaidassa olisi vetokarttu ja veto tapahtuisi vetoliinoilla kuten valjakkovaljaissa tapahtuu.


Pippuri on vähän leikkinyt nyppimällä Tyyristä.
Valjakkovaljaista löytyi sen sijaan anatomisesti muotoiltu rintaremmi, vetoliinat, löysä mahavyö ja mäkivyö. Lisäksi valjakkovaljaat saivat plussapisteitä pikalukkosoljista :D Ai että miten paljon vähemmän kieputusta ja solmuja. Sitten jos vielä verrataan valjakkoajon kaksiakselisia vaunuja kääntyvällä pöydällä ravimaailmasta tulleisiin koppakärryihin niin kääntyväthän ne tosi pienessä tilassa ja koska valjakkovaunujen aisojen välissä hevosella on enemmän tilaan niin sillä on mahdollisuus taipua käännöksissä, eikä sen tarvitse harrastaa balettia eli astua ristiin etujaloilla kulmassa ja töpöttää takajaloillan paikalla että se saa koppakärryn kääntymään.



Ensimmäinen kiinnitys
Ravivaljastuksen vaikeimmat kohdat olivat mielestäni pitkärintaremmi ja aisojen kiinnitys. Ravivaljaissa on siis kaksi aisaremmiä. Alimmainen on pakollinen, sillä kiinnitetään aisat hevosen kylkiin. Sitominen aloitetaan aisan takaa aisalenkin oikealta puolelta. Sieltä remmi kulkee etukautta ja tekee lenkin tai kaksi aisan etupäässä ja sitten takaisin aisalenkin takapuolelle ja siitä lukko"solmuun" ja kiinni soljella silaan. Toinen remmi on varmistusremmi ja sen sitominen aloitetaan myöskin aisalenkin oikealta puolelta, mutta päältä eikä takapuolelta kuten ensimmäinen. Lopulta varmistusremmit kulkevat hevosen mahan alle ja kiinnittyvät sillä toisiinsa. Ohjat pitää muistaa laittaa rintaremmin kaularemmin alta ja pitkän rintaremmin hihna silan alta, jotta ohjat ja remmit eivät lepata ja jää esimerkiksi maastossa mihinkään kiinni.

Ravivaljaisiinkin saa pikalukkoja.. ymmärrettävästä syystä. Kuvassa molemmat aisaremmit sidottuna.




Valjakkovaunujen aisat erosivat koppakärryjen aisoista siten, että mäkivyölle oli oma kiinnityskohta. Kuvassa Tyyriksellä näkyy väliaikaiset aisat. Aisojen kärkien olisi hyvä kaartua vielä vähän enemmän ulospäin, niin ettei kärki tökkää hevosta kylkeen käännöksissä.



Nyt kaikki varmaan miettivät että miksi ihmeessä minulla on sitten ravivaljaat ja koppakärry, eikä valjakkovaljaita ja -vaunuja. Vastaus löytyy hintalapusta... Ikävä kyllä ravivaljaat ja varsinkin koppakärryt ovat paljon halvemmat kuin valjakkopuolen varusteet. Mutta katsotaan jos saisin koppakärryhin vetokartun ja yhä odotan tilattuja länkivaljaita kuin kuuta nousevaa :D



Mutta valjastuksesta ajamiseen eli kun Pippuri-shettis oli valjastettu, mut tuupattiin koppiksiin ja ohjeena oli että tosta noin kentälle :D Siä me sitten Pippurin kanssa eka lämmiteltiin ja sitten kentälle ilmestyi tötsiä mitä piti kierrellä. Harjoiteltiin me painon siirtoa taaksepäin lähdössäkin ja tietysti tarkkoja pysähdyksiä. Ajokertojahan mulla on tässä vaiheessa tasan ne kerrat mitä valjakkoajon perusteet päivällä ehdin ajaa :D eli aika huippuluokan kuskista on kyse ;) Sellainenkin asia kuin kääntöpiste tuli uutena asiana vaikka ihan looginen asiahan se on. Täytyy tietää ajoneuvoyhdistelmän pituus ja selvittää sen keskikohta, että tietää kuinka pitkälle nokkaa päästää ennen kuin lähtee ratista.. eiku ohjista kääntämään yhdistelmää käännöksessä. Toista se oli valjakkovaunuilla kun siinä sekä etupää että takapää pystyivät taittumaan. 




Pippurin jälkeen valjastimme Tyyriksen sen uusilla valjakkovaljailla ja pääsin harjoittelmaan lisää tarkkuutta ja jopa ravia.  Kaiken kaikkiaan päivä oli loistava ja taas tuli pää täyteen uutta asiaa.


Videoita



video aisaremmin sitomisesta:


video remmien kieputtamisesta kasaan:


Kommentit

  1. Mahtais se olla ylevä näky kun pääsis joskus pollevoimalla kirkolla käymään. :D

    VastaaPoista
  2. Tiesitkö että myös ravivaljaita on pikalukoilla? Mutta ei se remmien sitominenkaan vaikeaa ole, kun sen on muutaman kerran tehnyt ;)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Heitäpä alla olevaan laatikkoon kommentti tai kysymys, ne ilahduttavat emäntää.
p.s Emäntä tykkää sinuttelusta, eli muodolliset teitittelyt voi unohtaa :)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ottaisitko itsellesi lampaita?

Mehupullojen pesu

DIY maakellari